TIPS IBU MENYUSU KURUSKAN BADAN

SENANGNYA IBU MENYUSU NAK KURUS!

Semalam saya bawak Ammar ke klinik untuk check up 5 bulan..Alhamdulillah, berat Ammar naik 700g berbanding bulan lepas. So sekarang dah 7.3kg..patutlah bila dukung tu terasa lebih berat sekarang.

Sambil2 timbang berat anak tu, saya memang suka timbang berat diri sendiri juga kalau ke klinik. Hehe.. Yang bestnya, berat saya pun dah hampir kembali ke berat sebelum mengandungkan Ammar. Yeay!! 🙆🙆

Sebelum preggy, berat saya 52kg..BMI 21. Di akhir fasa kehamilan berat saya mencecah 73kg. Kira ringanlah sikit banding pregnant Aisyah dulu (78kg). Haha. Selepas bersalin dan dalam pantang berat saya 62kg. Dan sekarang ketika Ammar berusia 5 bulan, berat saya dah turun ke 55kg. 😄😄 Tinggal 3 kg je lagi yang perlu dihilangkan (target nak kembali ke berat 52 kg).

Bagi saya, dalam tempoh menyusu ni memang senang sangat nak kurus berbanding masa sebelum kawin dulu. Sebab..walaupun tanpa senaman berat dan konsisten, ada juga makan lewat malam sekali sekala, tanpa berdiet (saya makan nasi 2 @ 3 kali sehari), saya masih lagi boleh menurunkan berat badan tanpa menjejaskan proses penyusuan untuk anak saya. Best kan?

Meh nak share sedikit TIPS IBU MENYUSU KEMBALI KURUS TANPA JEJASKAN SUSU UNTUK ANAK.

1) 2 bulan pertama, fokuskan pada nak mantapkan penghasilan susu aje tau. Fokus pada pemulihan kesihatan diri luar dan dalam aje masa ni.

2) Susukan bayi secara kerap dan tanpa had. Senang citer layan je bila2 baby nak menyusu tu. Jangan duk sibuk nak timing masa sangatlah. Sebab menyusu pun dah bakar kalori tau!

3) Jangan skip sarapan dan lunch. Penting untuk kekalkan bertenaga sepanjang hari. Pastikan juga ambil makanan lengkap tau. Jangan tinggalkan sayur sebab tu membantu banyakkan susu jugan

4) Pilih snek sihat untuk kudapan seperti buah, salad, oat.

5) Jauhi makanan ringan (jajan), air berkarbonat, makanan segera. Sebab tak berkhasiat, kalori tinggi pulak tu. Gula/garam pun banyak woo = musuh turun berat.

6) Minum air secukupnya. (kira untuk nisbah berat 25kg, perlu 1 liter air)

7) Pastikan penghadaman dan pembuangan normal. Kalau ada masalah kat sini memang payah nak turun berat juga, khasiat dari makanan pun tak dapat diserap usus. Rugi je. Pastikan membuang setiap hari tau.

Tak perlu terburu2 nak kurus. Biarkan berat turun secara perlahan2.. Jaga pengambilan kalori 1500 - 1800 kalori sehari. Jika ambil lebih dari yang diperlukan memang tak heranlah jadi gemuk. Gemuk tak menjamin susu banyak tau!

Selain itu, saya juga ambil ESP (kawal selera makan), lecithin & omega (bakar lemak), & alfalfa (bantu sistem penghadaman dan fungsi usus). Ketiga2 ni juga membantu dalam penyusuan. Selamat untuk ibu menyusu.

Nak tips lagi?
Whatsapp 0197000938

#tsunamishaklee
#liveamazing
#setkurusibumenyusu
#greatSID
#tim6awesome

NewerStories OlderStories Home

0 comments:

Post a Comment

Berminat dengan produk shaklee dari Nad? Atau anda perlukan konsultasi? Atau ingin menyatakan pendapat anda? Sila tinggalkan komen di bawah...